اخر الاخبار

07‏/11‏/2011

باسم شرف: إزاي تعرف المرشح الصح في الإنتخابات؟ فكك من الـ 50 جنيه


أنا كمواطن عادي يا أستاذ  إزاي أعرف يعني إن المرشح ده هيخدمني أومرشح تمام ؟ ومش هيعمل زي اللي قبله .. مجرد ما يفوز يختفي وإشوفه كل كام سنة ؟ .. وخصوصا إن كلهم بيقولوا هيعملوا نفس الحاجة ومفيش حاجة بتتعمل .. هعمل مكتبات ومستشفيات وهاجيب للي مش شغال عربية يشتغل عليها واللي تعبان هسفره يتعالج بره .. غير الحج وعمرة وسهرني الليل يا أبوسمرة وفي الإختفاء العظيم يابرنس ..

أنا لن أنصح لأني واجهت نفس النتيجة المزورة والتي وضعت علي قفانا ختما لابد من محوه من ذاكرة القفا حتي نقابل إحفادنا وقفانا نظيف .. فبالله عليك لا تلوث قفاك بمرشح مزور إو مرشح يحاول أن يستخدمك لمصالحه الشخصية
في البداية لابد أن تعرف ما الفرق بين عضو مجلس الشعب وعضو المجلس المحلي ؟
عضو مجلس الشعب : سيقوم بعمل دستور جديد .. ويشرع ويعدل القوانين والعمل علي مراقبة الحكومة والموازنات المالية العامة والخاصة .. ومن حقه استجواب وزير أو رئيس وزراء إو رئيس جمهورية  ..
أما عضو المجلس المحلي : هو المسؤل عن تقديم الخدمات مثل الكهرباء والغاز الطبيعي ورصف الطرق والنظافة وتصاريح البناء و الهدم ..
فاختار لمجلس الشعب من يفهم في الدستور ويستطيع أن يراقب ميزانيات وسلوك الحكومة .. لكي نحافظ علي الدولة من الفساد العام والذي سيدخل بيتك بمجرد أنك شاركت في الفساد ورشح للمجلس المحلي من سيخدمك .. ويخدم منطقتك .. وهذا حتي لا يلتبس عليك الامر ..

-         لا تنتبه لمن يدفع لك 50 جنيه .. هل تدرك أنك تبيع نفسك بمبلغ صغير مثل هذا ؟.. ستشعر حتما أنك رخيص .. ولا مكان لك ولا تطالب بحقك في معيشة سليمة خالية من الرشاوي وإهانة أمناء الشرطة أو قتل أحد أبنائك من قبل قانون الطوارئ ..أو حد أدني من الأجور ولا تشتكي بانك غير مؤمن علي حياة بنتك اللي علي وش جواز .. ستضع  آخر مسمار في نعش  حياتك ومستقبل أبنائك .. رشح اللي بيفهم ..

لا تنتبه لمن يحدثك باسم الدين ويخبرك بأن معه الجنة ..

ستجد الإخوان يعلقون لافتات مثل ( الإسلام هو الحل )

ستجد السلفين يقولون لك من لم يرشحنا فهو آثم .. أي ستدخل النار لأنك صنعت ذنبا عظيما سيدخلك الي النار أو سيحبرك أحدهم أيضا أن انتخابهم صدقة جارية ..

ولكن  هل سألت نفسك ما علاقة الدستور ومحاسبة الحكومة بهذه الشعارات .. فمثلا عند استخدام شعار الإسلام هو الحل .. هل أنقذت الإسلام من يد الكفار ؟  ومن هم الكفار إذا كان هناك جماعة إسلامية أخري تستخدم شعارات دينية ؟ أي اسلام سنتخب ؟ .. حتما ستحتار في الإختيار .. لأنك لن تجد سلفي يرفع شعار الإسلام هو الحل ..لأنه لا يخصه فهو تابع لجماعة أخري لها مآرب اخري .. أليس الإسلام الذي يرفعه الإخواني يختلف عن الإسلام الذي سيرفعه السلفي ؟

هل تريد أن تحافظ علي الدين الإسلامي ؟ .. ابتعد عن كل من يستخدم الدين في كسب الأصوات لأن الدستور والمتابعة للمخالفات تحتاج لعقل لا لشعار .. الإسلام داخل قلوبنا ويعلمنا البحث عن العقل كما علمنا الرسول الكريم

(معلومات من اجل المعرفة .. أكد المستشار السيد عبدالعزيز عمر رئيس اللجنة العليا للانتخابات، أن استخدام مرشحين فى انتخابات مجلس الشعب شعار «الإسلام هو الحل» يعرضهم للشطب لأنه يخالف القانون والقواعد التى سبق أن أقرتها اللجنة بشأن الدعاية الإنتخابية وطبيعتها، وحذرت من عدم الإلتزام بها. فإذا شاهدت هذا ..من حقك أن تذهب للقضاء وتخبرهم بأن المرشح فلان الفلاني استغل الدين في كسب الأصوات .. بالطبع سيأتي في ذهنك سؤال ..طب ما أنا لما أروح ألغ عنه فهو هيشيلها لما يعرف ؟ صح ؟ طبعا .. بس ساعتها هتعرف إنه غلط لأنه لو صح كان هيفضل معلقها .. صح ولا اإيه ؟

لو بتقرا المقال وإنت في المترو خلي اللي جنبك يقراه ويبلغ اللي يعرفهم .. لو بتقراه في البيت بلغ كل اللي في البيت .. حافظ علي نفسك وسعرك في الحياة متبقاش رخيص .. وأول حاجة هيسال عنها الأحفاد .. إيه الختم اللي علي قفا جده ده يا تيتا ؟ فتقولهم : أصله شارك في فساد الإنتخابات وخد فلوس عشان ينتخب واحد فاسد وسمع كلام الناس اللي بتاكل عيش بالدين .. قفا أحفادك أمانة .. فحافظ عليه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق